שלום לכם,

לפני מספר ימים הייתי בסמינר מרתק של מלודי שומן, מומחית עולמית לאימוני אומנויות לחימה לילדים בגיל הרך.

בסמינר מלודי דיברה על שלבי התפתחות שונים של הילדים בגיל הרך, מה ניתן לצפות מהם בזמן האימונים ומה המטרות שאותן אנו צריכים להציב לילדים בגילאים מסוימים בזמן האימון. כאן אנסה לסכם בקצרה את תוכן הסמינר.

כאשר מדובר בילדים ניתן לחלק את ההתפתחות שלהם ל-4 היבטים – גופנית, שכלית, רגשית וחברתית. בכל אחד מהתחומים הללו יש ייחודיות לילדים בגיל מסויים ומטרות מסוימות ספציפיות לאותו גיל ולאותו שלב התפתחותי. כמובן שלא כולנו שווים, חלק מהילדים יקדימו את רמת ההתפחות הממוצעת לאתו גיל ואחרים יתעכבו קצת. זה לא סיבה לדאגה, כולנו שונים ומתפתחים בקצב שונה. כמובן שאימוני אומנויות לחימה מקצועיים מעודדים התפתחות נכונה ובריאה ומזרזים אותה.

ילדים בני 3-4

התפתחות פיסית –

מה לצפות –

*** מפילים את הידיים רבות תוך כדי התרגיל, קשה להחזיק את הידיים במקום (טונוס שרירים נמוך)

*** נופלים כשמנסים לעשות יותר משתי בעיטות בבת אחת, נופלים כשרצים או קופצים, נופלים כשעומדים על רגל אחת.

*** קשה לשבת במקום, כל הזמן רוצים לזוז, מאבדים שליטה כאשר הגוף זז במהירות (שרירי ליבה ובטן חלשים), נוטים להתנגש בדברים.

אילו מטרות להציב –

*** לבצע טכניקות ידיים, הגנות או התקפות, מבלי להפיל את הידיים

*** לבעוט, לרוץ ולקפוץ בלי ליפול.

*** הדגמת שרירי ליבה (בטן ואלכסונים) חזקים, תוך ביצוע תרגילים כמו זחילה תוך שמירת שליטה על הגוף והתקדמות בכיוון הרצוי. יכולת לשבת לאורך זמן בלי ליפול/לזוז.

התפתחות שכלית –

מה לצפות –

***מאבדים שליטה כאשר הפעילות מורכבת או מוסברת בהוראות מילוליות בלבד (הסברים ויזואליים והדגמות עובדים הכי טוב). יחכו אחרים גם כאשר זה לא התור שלהם לעשות את התרגיל.

*** מתקשים בהוראות בעלות יותר משני חלקים.

*** מתקשים לאמוד מרחק, לכן בד"כ לא יצליחו לתפוס כדור שנזרק אליהם או יתקעו באנשים או חפצים בזמן הליכה או ריצה.

אילו מטרות להציב –

*** לבצע תרגיל לפי הוראה מילולית בלבד ללא הדגמה ויזואלית

*** לבצע תרגיל המורכב ממספר הוראות כמו למשל אגרוף ימין ואז אגרוף שמאל ואז בעיטה.

*** תפיסה של עצם/ כדור שנזרק לעברם. הדגמת שליטה בגופם בזמן התקדמות מהירה/ריצה בין מסוכות או אנשים.

התפתחות רגשית –

מה לצפות –

*** בורחים מהמזרון/אולם כאשר מתרגשים מאוד, לא מסוגלים להתמודד עם התרגשות יתר.

*** נסגרים כאשר משהו מפחיד אותם או הולך לא כפי שציפו/רצו.

*** מתקשים להרגיע את עצמם כאשר הם במצב של התלהבות (בלמים איטיים)

אילו מטרות להציב –

*** להתגבר על התרגשות, לשלוט בעצמם בזמן התרגשות, להשאר באולם על המזרון בזמן התרגשות – להפגין שליטה

*** לפעול לפי הוראות, להתמיד בתרגיל גם כאשר במצב של התרגשות

*** לשבת רגוע גם כאשר מתרגשים.

התפתחות חברתית –

מה לצפות –

*** נוטים לחכות אחד את השני למשל נופלים כאשר החבר נופל

*** נוטים לגעת באנשים אחרים כשרוצים להראות התלהבות

*** נוטים לדעת באחרים כאשר הם עצבניים.

אילו מטרות להציב –

*** לשלוט בעצמם גם כשחבריהם לקבוצה משתוללים.

*** לכבד את המרחב של האחר.

*** שימוש במילים כדי להביע את הכעס שלהם

לסיכום – לעיתים כמבוגרים אחראיים הורים או מאמנים אנו נוטים לכעוס ולדרוש מהילדים באימון להתנהג כמבוגרים. אנו שוכחים שהם רק בני 3 או 4 ורמת ההתפתחות, כמו גם הכישורים שלהם עדיין רחוקים מלהיות כישורים של מבוגר. לדוגמא ילד בן 4 שנשכב כאשר המדריך אמר לכולם לשבת בשורה לא עושה זאת דווקא למדריך או כדי למשוך תשומת לב, אלא מסיבה פיסיולוגית של חולשב יחסית של שרירי הבטן והליבה בגיל זה.

חשוב מאוד להיות חיוביים, לא להיות ביקורטיים, לשבח את הילדים המתאמנים ולחפש דברים שעשו טוב כדי לחזק אותם. ביקורת ותיקונים יתר על המידה יכולים לפגוע בבטחון העצמי של הילד והחוויה החיובית שלו באימון, להוריד את יעילות האימון ולגרום לילד לא לאהוב את הפעילות שמבצע.

היו חיוביים, שבחו את הילדים, המנעו מתיקונים וביקורות באימון, ואתם תופתעו מהתוצאות. ואם כבר אתם חייבים לתת ביקורת השתמשו בשיטת הסנדביץ' (הערה משבחת, ביקורת, הערה משבחת). בהצלחה!

בימים הקרובים נפרסם ניתוח שלבית התפתחותיים של ילדים בני 5-6.

קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני
דילוג לתוכן